Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

San Salvatorgemeenschap 5-6 oktober 2013
Thema: Je kunt meer dan je denkt!
Voorganger: John Parker
Muzikale ondersteuning: de Cantorij

Openingslied: Een mens te zijn op aarde

Inleiding
Welkom, ons thema luidt Je kunt meer dan je denkt. Wie je ook mag zijn, wat je ooit gepresteerd hebt of niet, heb vertrouwen: in jezelf, in mensen die om je geven, in de God waarin jij gelooft.
Wij luisteren straks naar 2 lezingen uit de Schrift. Moeilijke lezingen, vind ik. Ik ben ook benieuwd naar jullie mening hierover.
In de een lezing horen wij van een profeet van Israël die de hoop bijna opgegeven heeft, en die toch roept om een God om het volk te redden. In de tweede lezing horen wij een Jezus die waarschuwingen uitspreekt en toch het vertrouwen, het geloof verkondigt.
Meer daarover straks. Laten wij nu de stilte verwelkomen in ons, open staan voor de Geest die alles heel maakt.

Gebed:
Eeuwige, licht als het duister om ons heen wordt,
warmte als het kil om ons heen wordt,
hoop als het donker wordt.
Voor hoop, warmte en licht komen wij bijeen.
Met woord en gezang, met gebaar en symbool delen wij met elkaar.
Kom bij ons, geef ons Geest op onze weg. Amen.
Acclamatie: Wek mijn zachtheid

1e lezing: uit Habakuk 3, 2-3, 16-19
HEER, ik heb uw aankondiging gehoord. Voor wat u gaat doen, HEER, heb ik ontzag.
Breng het in deze tijd tot stand, maak het in deze tijd bekend, maar toon uw mededogen als het tumult losbarst. God zijn glorie straalt aan de hemel, de aarde is vol van zijn roem.
Ik hoorde dit alles en ik beefde vanbinnen, ik vernam het en mijn lippen trilden. Mijn botten werden aangevreten, ik stond te trillen op mijn benen, wachtend op de dag van het onheil, de dag dat u optrekt tegen het volk dat ons aanviel.
Al zal de vijgenboom niet bloeien, al zal de wijnstok niets voortbrengen, al zal de oogst van de olijfboom tegenvallen, al zal er geen koren op de akkers staan, al zal er geen schaap meer in de kooien zijn en geen rund meer binnen de omheining – toch zal ik juichen voor de HEER, jubelen voor de God die mij redt.
God, de HEER, is mijn kracht, hij maakt mijn voeten snel als hinden, hij laat mij over mijn bergen gaan.
Lied za: Op mijn levenlange reizen – zo: Wij die met eigen ogen

2e lezing: Lukas 17, 1-10
Tegen zijn leerlingen zei Jezus: ‘Het is onvermijdelijk dat er mensen ten val worden gebracht, alleen: wee degene die daarvoor verantwoordelijk is! Het zou beter voor hem zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee werd geworpen dan dat hij ook maar een van deze geringen ten val zou brengen. Let dus goed op jezelf!
Indien een van je broeders of zusters zondigt, spreek die dan ernstig toe; en als ze berouw hebben, vergeef hun. En als ze zevenmaal op een dag tegen je zondigen en zevenmaal naar je terugkeren en zeggen: “Ik heb berouw,” dan moet je hun vergeven.’
Toen zeiden de apostelen tegen de Heer: ‘Geef ons meer geloof!’ De Heer zei: ‘Als jullie geloof hadden als een mosterdzaadje, zouden jullie tegen die moerbeiboom zeggen: “Trek je wortels uit de grond en plant jezelf in de zee!” en hij zou jullie gehoorzamen.
Als iemand van jullie een knecht zou hebben die ploegt of de kudden weidt, dan zal hij, wanneer die thuiskomt van het land, toch niet tegen hem zeggen: “Ga maar meteen aan tafel”? Zal hij niet veel eerder tegen hem zeggen: “Maak iets te eten voor me klaar, doe je gordel om en bedien me terwijl ik eet en drink, en daarna kun je zelf eten en drinken”? Hij bedankt de knecht toch niet omdat die gedaan heeft wat hem is opgedragen? Hetzelfde geldt voor jullie; wanneer jullie alles gedaan hebben wat jullie is opgedragen, zeg dan: “Wij zijn maar knechten, we hebben enkel onze plicht gedaan.”’

Acclamatie: Blijf niet staren

Overweging
Ja, moeilijke teksten. Het was gemakkelijker geweest om andere teksten te nemen. Maar het is ook een uitdaging om deze lezingen te horen, om te zien wat zij voor ons kunnen betekenen.
De lezing uit het evangelie: losse zinnen ooit uitgesproken, en daarna bij elkaar gebundeld, zonder enige duidelijke samenhang.
Woorden over schandalen en over degenen die schandalen veroorzaken. En wij hebben voldoende voorbeelden hiervan deze laatste jaren. Niet alleen de veel gevallen van seksueel misbruik door pastores, maar, en net zo erg, het verdonkeremanen door de kerkleiders. Niet alleen de gevallen van wanbeleid in de financiële wereld, maar net zo erg, de zelfverrijking van hooggeplaatste mensen in deze wereld. De kranten staan vol van zulke voorbeelden.
Een schandaal is juist iets dat openbaar wordt. Iets dat openbaard word kan als slecht voorbeeld dienen en anderen, de eenvoudigen, de geringen zoals Jezus ze noemt, van de goede weg afleiden. Jezus waarschuwt zijn leerlingen om goed op hun hoede te zijn en zo te blijven.
Hierna komt een oproep tot actie, om iemand die verkeerd doet terug te roepen en eventueel te vergeven. Zo vaak als dat nodig zal zijn. Een van de kenmerken van het christen-zijn: de bereidheid om te vergeven.
Tot slot een vergelijking, die wat vreemd voor ons klinkt. Een man, een meester, en zijn knecht, die zijn dagen alleen maar met plichtsdoening zijn vervuld. Een beeld dat slecht past bij onze vrijheid, onze vrije mensen-zijn. Een vrijheid hard gewonnen door de eeuwen heen, en waarin vele mensen in sommige landen nog niet kunnen delen. Dit verhaal van Jezus heeft te maken met het geloof waar zijn leerlingen om vragen. Als je geloof hebt, zegt Jezus, dan is alles mogelijk. Een diepgewortelde boom verplaatsen, zegt hij in beeldspraak.
Ik herinner me die verhalen over mensen die in momenten van extreme nood, enorme kracht vinden. Loodzware balken verplaatsen om een geliefde te redden, bv. Uitzonderingen, denk ik. Als ik het zwaar heb, kan ik steun en hulp vinden bij diegenen die om me geven, die me een luisterend oor bieden, een helpende hand. Mensen om me heen, in wie ik geloof, die ik vertrouw. En wetend dat ik op ze kan vertrouwen maakt het mogelijk dat ik verder ga door het leven. Samen met anderen kan ik ook grote bomen verplaatsen, om hetzelfde beeld te gebruiken als Jezus.
23 maanden geleden zijn wij hier bij elkaar gekomen voor een eerste keer. Samen hebben wij deze gemeenschap opgebouwd, goed geworteld in de traditie die ons doet hopen, in het geloof dat ons doet leven. Wij hebben geprobeerd elkaar te versterken. Wij zijn trouw gebleven aan onze verschillende acties: Vastenactie, vakantieactie, Kerstactie, het noodfonds. Wij zoeken nieuwe manieren om anderen te helpen. Bv. de bezoekgroepen waarmee wij zijn begonnen in Noorderkroon en het Hoge Clock. Wij zoeken contact met andere geloofsgemeenschappen, om elkaar te ondersteunen, om van elkaar te leren.
Wij zijn trouw gebleven aan onze vieringen; wij hebben nieuwe gezichten welkom geheten, afscheid moeten nemen van oude vrienden, elkaar getroost, met elkaar gelachen. Dit alles omdat wij vertrouwen hebben in elkaar, omdat wij geloven in de geest die door ons waait.
Zoveel gedaan, nog zoveel mogelijk.
In de eerste lezing de profeet spreekt zijn vertrouwen uit in de Heer. Hij is angstig voor wat er gebeurt in Israël dat wordt aangevallen door vijanden. Het lukt hem om te blijven geloven dat er goed uit deze oorlog zal komen, dat de Heer zijn volk niet zal vergeten. Hij roept op tot een wat passieve verwachting van de Heer.
Als Jezus iets toevoegt aan dit geloof, dan is het om een meer actieve houding van zijn leerlingen. Dat zij de touwen in eigen handen nemen om samen de wereld te verbeteren. Een onmogelijke opdracht voor een mens, wel mogelijk voor een heel gemeenschap, verbonden in liefde en in vertrouwen.
Geloofslied: Te doen gerechtigheid

Voorbede
Ik wil bidden voor hen die de toekomst van onze wereld somber inzien,
die bang zijn ten onder te gaan in de stormen van deze tijd;
dat ze zich niet laten meeslepen door pessimisme, d
dat ze met vertrouwen blijven werken aan toekomst.

Houd mij in leven

Ik wil bidden voor ie teleurgesteld zijn in de kerkelijke leiders
en die overwegen hun geloofsgemeenschap te verlaten;
dat ze zich niet laten ontmoedigen door het gedrag van sommigen,
dat ze mogen ervaren niet gemist te kunnen worden.

Houd mij in leven

Ik wil bidden voor mensen die zich inzetten voor het welzijn
van hun medemensen en die zich niet wensen neer te leggen
bij een onrechtvaardige gang van zaken;
dat ze zich niet laten ontmoedigen door mislukkingen,
dat ze mogen ervaren dat hun inzet vruchten draagt en mensen goed doet.

Houd mij in leven

Ik wil bidden voor mensen die onze aandacht nodig hebben:
Een mens met behoefte aan erkenning
We noemen hier ook onze overlededen

Tafelgebed
Jezus van Nazareth, zoon van Jozef, kind van Maria, Zoon van God.
In Hem herkenden mensen de nieuwe Mozes,
eindelijk een profeet, die hen zou verlossen uit de ban van de wet.
In Hem ontmoetten mensen de nieuwe David,
eindelijk een herder, die hen zou leiden naar het Rijk van vrede.
In Hem zagen mensen de nieuwe koning,
eindelijk een mensenzoon, zoals God had bedoeld: de ware Zoon van God.
Hij zocht geen macht, geen aanzien, geen rijkdom.
Hij wist zich geroepen en wilde er zijn voor mensen in de knel.
Hij voelde zich gedragen door U, God, Zijn Vader,
tot wie Hij in stilte dagelijks bad:

Houdt mij in leven

Hij zocht U in het verborgene, in het ruisen van de wind,
in de vogels, in de bloemen, in de schepping alom.
Hij zocht U in de mensen: in grote en kleine; het meest in de mens in nood.
Dan was Hij als een herder, die omziet naar zijn schapen
en deed wat Hij doen kon ten dienste van hen.
Nooit wendde Hij zich af van doven en blinden,
maar gaf hen weer toekomst en nieuwe hoop.

Hij vertelde verhalen aan wie maar wilde horen
over het rijk van U, dat is en dat komt.
Hij leerde op een berg de acht zaligheden:
de kenmerken van de messiaanse mens.
Hij deed wat Hij kon om wel te doen
aan al die mensenkinderen, die verkommerden.

Hij haalde Zacheus uit de boom en zette hem op het rechte spoor,
Hij liet een menigte delen en brood en vis voor één, werd voedsel voor velen.

Houdt mij in leven

En toen Hij voelde, dat Hij ook het lam zou moeten zijn,
gaf Hij Zijn vrienden Zijn testament:
Brood en Beker, waarbij mensen
tot op de dag van vandaag, in geloof bijeen, zingen:

Gekomen om te redden, om als een Herder te zoeken naar
al wie verloren dreigde te gaan, is Hij uiteindelijk tot lam geworden,
dat kwetsbaar en weerloos naar de slachtbank is geleid:
de dood aan het kruis leek het einde.
Maar niet voor U, God, want waar menselijkerwijs het leven geweken leek,
heeft U nieuw leven gegeven: hij gaat ons voor.
Zijn geest spreekt, in en door ons,
van Leven sterker dan de dood.

Hij is opnieuw die Goede Herder, die omziet naar al Zijn schapen
en het zwakste op Zijn schouders draagt.
Hij is het, die het zwijgen verbreekt en ons roept op te staan
en Zijn weg te gaan, een weg van breken en delen,
van geven en leven in naam van U, God,
die ons nabij wil zijn, telkens als wij bidden:

Houdt mij in leven

Ja, onze ogen zoeken U, als wij samen bidden
Onze Vader

Vredeswens za: Waar vriendschap heerst en liefde – zo: Niemand heeft u ooit gezien

Communielied: Gij komt tot ons waar niet verwacht

Mededelingen en bloemetjes van de week

Slotgedachte: een joods verhaal
Aangetrokken door de prachtige en rijkbeladen etalage betrad een man de winkel.
‘Wat verkoopt u hier allemaal,’ vroeg hij aan de koopman.
‘Je kunt het zo gek niet bedenken,’ zei deze, ‘we verkopen vrijwel alles.’
‘Als u echt alles verkoopt,’ zei de man weer, ‘dan wil ik wel vrede op aarde, steun voor de onderdrukten, brood voor de hongerigen en een thuis voor de vluchtelingen.’
‘Wacht even,’ zei de koopman, ‘dan begrijpt u mij verkeerd. Wij verkopen hier geen vruchten maar enkel zaden…’

Zegen en wegzending

Slotlied za: Gij zijt voorbij gegaan – zo: O schoonheid.

Plaats een reactie