San Salvatorgemeenschap 2 en 3 juli 2016
Thema: Ga de wereld in
Voorganger: Ard Nieuwenbroek
Muzikale ondersteuning: de Cantorij
Openingslied za: Hier wordt een huis voor God gebouwd – zo: Uit vuur en ijzer
Welkom
Welkom iedereen vandaag in deze viering. Voor jou, die een moment zoekt om tot rust te komen. Voor jou, die inspiratie zoekt om in beweging te komen. Voor jou, die hier misschien voor de eerste keer aanwezig is. In deze vakantietijd zijn veel mensen op reis. De wereld in. Vandaag lezen we hoe Jezus 72 leerlingen de wereld in stuurt. Twee aan twee op weg en met veel inspirerende adviezen. Laten we vandaag verkennen hoe ook wij die goede woorden kunnen verstaan en toepassen in onze eigen wereld van nu.
Zoeken we daartoe eerst de stilte om ons leeg te kunnen maken en ons te verbinden met zijn inspirerende woorden.
Gebed
Eeuwige, levende, jij hebt ons jouw zoon gegeven,
om onze reisgenoot te zijn op onze tocht in deze wereld.
Geef ons de kracht te dragen wat er op onze weg komt.
Breek de weerstand in ons hart, zodat wij
open en ontvankelijk kunnen zijn voor jouw woord, dat ons roept. Neem ons bij de hand en leid ons voort op de weg die wij willen gaan. Doordring ons van jouw liefde voor mensen, zodat begrip en goedheid het winnen van het kwade, vooroordeel en misverstand. Hier en nu, straks en ooit.
Lied za: Wek mijn zachtheid weer – zo: Open mijn ogen
Inleiding op de lezingen
De lezingen van vandaag dagen ons uit. De Evangelielezing van Lucas vertelt ons hoe Jezus zijn leerlingen, en daarmee ook ons, oproept de wereld in te gaan. De eerste lezing is van Anselm Grün, die ons op zijn manier uitdaagt om, samen met anderen, juist vanuit ons hart die wereld in te gaan.
1e Lezing Anselm Grün
Wie een zwartkijker is, zal alleen maar het donkere in de ander waarnemen. Het lichte en heldere, het goede en milde zal hij over het hoofd zien. Alleen wanneer ik met mijn hart naar mijn buurman kijk, behandel ik hem rechtvaardig. Maar de voorwaarde is dat mijn hart goed is, dat ik geen destructieve gedachten in mijn hart toelaat. De man wiens hart een moordkuil is, kan ook niet goed kijken en kan het goede in de ander niet zien. Wat essentieel is, is voor de ogen onzichtbaar. Het hart kijkt dieper. Het kijkt achter het gezicht van een mens. Het kijkt in zijn hart. En het ziet in het hart van ieder mens het verlangen om goed te zijn, om in vrede te leven met zichzelf en de wereld, het verlangen om zichzelf en zijn beschadigde leven aan God te laten zien, in God genezing te vinden en in harmonie te komen met zichzelf Wat essentieel is in een mens, is onzichtbaar. Levenskunst is: met je hart zien. Alleen wanneer ik met mijn hart kijk, ontmoet ik in een bloem de schoonheid van haar schepper en in een boom mijn eigen verlangen om stevig geworteld te zijn in een diepere grond. Alleen dan ervaar ik zelfs bij het zien van een boom het verlangen om de persoon te worden die God in mij heeft bedoeld, en op te bloeien zodat anderen in mijn schaduw geborgenheid en in mijn nabijheid troost vinden. Alleen het hart ziet in alles de sporen van die ultieme werkelijkheid en zekerheid, die mij vanuit het gelaat van ieder mens en vanuit iedere steen en iedere grasspriet aankijkt en tegen mij zegt: ‘Jij bent geliefd. Liefde omringt jou in alles wat jij ziet.’
Lied za: Niet als een storm – zo: Als God ons thuisbrengt
2e Lezing Lucas 10, 1- 11
De Heer koos 72 leerlingen uit. Hij stuurde hen twee aan twee op weg, naar alle plaatsen waar hij zelf ook heen wilde gaan. Hij zei tegen de leerlingen: ‘ Het goede nieuws moet overal verteld worden. Maar er zijn te weinig mensen om dat te doen. Vraag daarom aan God of hij meer mensen stuurt. Dan kan het goede nieuws overal verteld worden. Ga nu op weg! Maar let op, want het zal gevaarlijk zijn voor jullie. Net zo gevaarlijk als het voor lammetjes is om tussen wolven te lopen. Neem geen geld mee, en ook geen tas of schoenen. En groet niemand onderweg’. Jezus zei verder: ‘ Als je een huis binnengaat, zeg dan eerst: “ Ik wens dit huis vrede”. En ga niet steeds naar een volgend huis, maar blijf in het huis waar je ontvangen wordt. Eet en drink wat de mensen je geven. Daar hebben jullie recht op, want jullie werken hard. Als je in een stad komt waar je welkom bent, kun je eten wat de mensen je geven. Maak daar de zieke mensen beter en zeg tegen hen: ’Gods nieuwe wereld is dichtbij’. Maar soms ben je niet welkom in een stad. Dan moet je de straat op gaan en zeggen: ”We vegen het stof van jullie stad van onze voeten. Want jullie hebben de verkeerde keus gemaakt. Maar denk erom: Gods nieuwe wereld is dichtbij”.
Lied za: Uw woord is waarheid Heer – zo: Gij die uw naam hebt uitgeroepen
Overweging
Het is vakantietijd. In de zomer gaan veel mensen op stap. Binnen onze geloofsgemeenschap merk je dat ook. Alhoewel hier veel mensen juist in het voorjaar eropuit trekken. Natuurlijk kan niet iedereen op vakantie. Ons Noodfonds besteedt ook dit jaar gelukkig aandacht aan juist mensen die niet in de gelegenheid zijn om uitstapjes te maken.
Jezus lijkt ook in vakantiestemming. Hij koos 72 leerlingen uit en stuurde hen twee aan twee op weg. Naar onbekende bestemmingen waar hij zelf ook heen wilde gaan. Maar het lijkt erop dat het niet zomaar een uitstapje zou worden. Ze krijgen een opdracht mee. Het goede nieuws vertellen. In eerste instantie lijkt het een evangelisatie. Dat zal vast en zeker onderdeel van de trip zijn geweest. Wat ik echter veel interessanter vind zijn de aanwijzingen die de leerlingen meekrijgen voor hun aanstaande tocht. In tegenstelling tot veel vakantiereizen mogen de leerlingen geen geld en andere bezittingen meenemen. Ik denk niet dat veel van ons dat zullen doen wanneer we de auto instappen richting vakantiebestemming. Voor mij heeft dit interessante advies een diepere betekenis.
De wereld ingaan zonder ballast betekent voor mij ook: anderen zoeken en gaan ontmoeten terwijl je jezelf helemaal ‘ leeg’ hebt gemaakt. Onbevangen een nieuw contact aangaan. Zonder vooroordelen. Zonder je eigen normen, waarden en oplossingen aan de ander voor te leggen of zelfs op te leggen. Nou is dat niet zo gemakkelijk. Je kunt immers niet niet denken en voor je het weet wordt je luisteren beïnvloed door je eigen ervaringen en opvattingen. We weten het vaak zo goed en vooral voor die ander. Nieuwe mensen ontmoeten, in een andere omgeving, is op vakantie vaak een van de leuke dingen. Nieuw, fris en verrassend. Is dat ook niet iets wat we kunnen doen als we niet op vakantie zijn? Hoeveel nieuwe mensen kom je hier in Den Bosch tegen, ook in onze geloofsgemeenschap? Hoe nieuw is die bekende ander? Zijn we werkelijk in staat om onbevangen te luisteren naar die ander? Of weten we het bij voorbaat al wel? De laatste tijd reis ik regelmatig met de trein. In alle drukte sta je soms heel dicht op elkaar. Alhoewel het spannend is heb ik soms prachtige ontmoetingen met een onbekende reiziger. Heeft ook als voordeel dat het reizen ineens een stuk sneller lijkt te gaan. Of, zoals Jezus het vandaag laat weten: Dan heb ik geen geld, tas of schoenen nodig. Diezelfde Jezus geeft zijn leerlingen nog een andere aansporing mee: ‘ Als je een huis binnengaat, zeg dan eerst: ‘Ik wens dit huis vrede!’. Eerlijk gezegd zie ik mezelf dat nog niet doen. Wat dan wel? Ik ervaar deze laatste aansporing vooral als een oproep om vrede aan mensen te geven door wat je doet en handelt. Hoe is onze basishouding ten opzichte van anderen? Kijken we naar anderen vanuit ons hart, zoals verwoord in de eerste lezing? Durven we eens minder kritisch en knorrig te zijn en geven we de vrede vorm in positiviteit? Zomaar wat voorbeelden van alledag. Wat vraagt het aan lef en energie om een ander te zeggen wat die ander zo bijzonder maakt? Wat je positief vindt aan die ander? Jaren geleden deed ik onderzoek in het voortgezet onderwijs naar de hoeveelheid positieve feedback die leraren in de lessen aan hun leerlingen gaven. Het was een onthutsende ervaring, ook voor de deelnemende leraren. Wat bleek? Maar liefst 90% van de gegeven feedback bleek negatieve feedback te zijn. Ze schrokken daar echt van en waren zich dat niet bewust. Sommige mensen vinden positieve aandacht overbodig en slijmerig. Zelfs met als reactie: ‘Wat moet die van me?’.
‘Ik wens dit huis vrede’ is voor mij een oproep om ‘vredetaal’ te gebruiken. Uiteraard inclusief het uitspreken van wat je doet verschillen van de ander. Dat kan en is constructiever in combinatie met het uitspreken wat je juist wel verbindt met die ander. Wat het leven ook tot een vakantie maakt is als we nu eens iets doen wat we normaal niet zo snel doen. Vanuit je hart doen wat je allang van plan bent en steeds maar uitstelt. Durven vragen aan die hulpbehoevende buurman of je een keer boodschappen voor hem kunt doen. Tegen je kinderen zeggen dat je trots op ze bent. Een dierbaar iemand verrassen met een heel persoonlijk cadeautje of uitnodiging. Een telefoontje plegen met iemand die je al jaren niet meer hebt gesproken. Je aanmelden als vrijwilliger bij de Voedselbank. Is dat wat Jezus bedoelde toe hij zei: ‘Ik wens dit huis vrede’? Gebeuren er dan de door hem beloofde wonderen in en om ons heen? Durven we zo vanuit ons hart de wereld in te gaan? Twee aan twee? Want ook hier geldt: waar twee of drie samen zijn, daar ben ik in het midden van hen. Laten we altijd vakantietijd nemen. Laten we met ons hart kijken. Om in vrede te leven met onszelf en anderen.
Geloofslied za: Tijd van leven – zo: Om warmte
De tafel wordt klaargemaakt en er wordt gecollecteerd
Voorbeden
Alom zijnde, geef ons jouw vrede
zodat we ons durven te verbinden met anderen.
Bekenden en onbekenden.
Vertrouwde en onvertrouwde mensen.
In jouw naam vallen dan de verschillen weg en vinden we elkaar.
Omdat Gij het zijt, groter dan ons hart
Alom zijnde, met ons hart leren zien is ook jouw uitdaging aan ons.
Geef ons warmte en vertrouwen om ons hart te vullen
met jouw energie die gesloten wegen opent.
Levensenergie die ons tot werkelijk levende mensen maakt.
Omdat Gij het zijt, groter dan ons hart
Alom zijnde, wij bidden voor jouw wereld,
waarin honger, geweld, rechteloosheid aan de orde van de dag zijn.
Waarin wij in onze rijkdom en vrede vaak vergeten hoe gelukkig wij zijn.
Behoed ons voor hoogmoed, voor gemakzucht.
Opdat we mensen zijn die onze handen blijven uitstrekken
in onze verantwoordelijkheden voor anderen.
Omdat Gij het zijt, groter dan ons hart
Alom zijnde, jouw leerlingen krijgen de uitdaging mee
om het goede nieuws overal in de wereld te vertellen.
Inspireer ons met woorden en passie
opdat ook wij jouw goede nieuws kunnen verspreiden.
Niet alleen met brave woorden maar ook door ons handelen.
Omdat Gij het zijt, groter dan ons hart
Alom zijnde, in onze levenstocht in de wereld
komen we onszelf soms tegen.
Ervaringen uit het verleden houden ons soms gevangen.
We durven niet de wereld in te gaan
uit angst opnieuw beschadigd te raken.
Adem ons open met jouw goddelijk vertrouwen in het leven.
Opdat we in jouw naam het leven vieren, samen met anderen.
Omdat Gij het zijt, groter dan ons hart
Alom zijnde, ook bidden we voor de intenties zoals geschreven in ons boek.
We gedenken vandaag ook onze lieve overledenen.
In het bijzonder noemen we….
Wees hen nabij opdat vrede hun deel is.
Omdat Gij het zijt, groter dan ons hart
Tafelgebed
Gezegend jij, bron van hoop die vrijheid schept,
die warmte geeft, die voelbaar in ons midden
er wil zijn voor elke kleine en grote mens.
Gezegend jij, bron van leven, die ruimte schept,
die liefde geeft die als een kracht in ons,
ons doet opstaan voor vrede en gerechtigheid.
Gezegend jij, bron van moed,
die kansen schept, die toekomst geeft,
die ogen opent om te zien wat ons in de wereld te doen staat,
werken aan een aarde van menswaardigheid.
Gezegend jij, tot ons gekomen in Jezus van Nazareth,
belichaming van hoop, leven en toekomst,
die jouw woorden sprak, die jouw daden deed,
om licht te zijn, om mens te zijn, om God te zijn,
om goed te zijn, voor elke mens.
Gezegend jij, die ons uitnodigt om de wereld in te gaan,
net als de 72 leerlingen.
Hij gaf zijn liefde tot het uiterste toe.
Op de avond voor zijn sterven, nam hij brood in zijn handen,
sprak een dankgebed, brak het,
gaf het aan zijn vrienden en zei:
Ontvang en eet dit brood, als teken van mijn leven,
gebroken en gedeeld, ter wille van jou.
Ook nam hij de beker liet hem rondgaan en zei:
neemt deze beker en drinkt er uit samen aan dezelfde tafel.
Zo zal er vrede komen in de wereld.
Blijf dit doen om mij te gedenken.
Zo willen wij leven, in zijn geest, zodat iedereen tot bloei komt ,
een wereld vol hoop, vertrouwen en medemenselijkheid.
Zo willen we op pad gaan, zoekend en tastend naar het leven.
Zo willen wij bidden, als broers en zussen van elkaar,
de woorden die Jezus ons gegeven heeft:
Onze Vader
Vredeswens
Vredeslied za: Zuster en broeder – zo: Gij levende, eerste en laatste
Iedereen wordt van harte uitgenodigd aan de tafel van brood en wijn
Lied za: Zo vaak wij delen – zo: Niemand heeft U ooit gezien
Afsluitend gebed aan tafel
Slotgedachte van Lao Tse
Vriendelijkheid in woorden schept vertrouwen,
vriendelijkheid in denken schept diepzinnigheid,
vriendelijkheid in geven schept liefde.
Zegen en wegzending van Rommie Nauta
Eeuwige, Jij hebt ons uitgezonden in de wereld.
Zegen ons om een levende getuige te zijn van jouw liefde
Zegen onze ogen om scherp te zien wat mensen beweegt, bemoedigt of benauwt
Zegen onze oren om woorden op te vangen van hoop, kracht en uithoudingsvermogen
Zegen onze lippen om te spreken voor de mensen zonder stem
Daarvoor vragen we jouw zegen, in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.
Slotlied za: Komen ooit voeten gevleugeld – zo: In ’t laatste van de dagen