Christus’ Beeld voor gouden winnaars of strijdbare verliezers?

Elk blad ademt de boom tot leven

San Salvatorgemeenschap 10-11 september 2016
Voorganger:
Ds Henk van Tilburg .Koor: Melodiek
Thema: Christus’  Beeld voor gouden winnaars of strijdbare verliezers?
muzikale ondersteuning: Melodiek

Openingslied: Dit huis is een huis waar de deur open staat.

Welkomstwoord op deze 13de zondag van de zomer.
We hebben een intensieve sportzomer beleefd, met de EK voetbal, Tour de France, Olympische Spelen in Rio, En momenteel zijn de Paralympische spelen bezig ook in Rio. Boeiende beelden van heftige strijd, glorieuze overwinnaars, en ontroostbare verliezers. Want hoe teleurstellend moet het wel niet zijn wanneer je alles hebt gedaan om goud te halen en je redt het niet op het beslissende moment.

Wat mij vooral opviel, was de prominente plaats die dat reusachtige  Christusbeeld in Rio kreeg, Kardinaal Orani had de fakkel met de Olympisch Vlam voor het Christusbeeld in ontvangst mogen nemen om hem door te geven aan de atleet die het  Olympisch Vuur mocht aansteken. Elke uitzending vanuit Rio begon met dat Christusbeeld. En in de NOS Studio hadden de presentatoren zelfs bij elke gouden medaille voor Nederland, een mooie kleine goudkleurige replica van het Christusbeeld op hun bureau geplaatst.. 8 Christusbeeldjes dus! Wij trots. Maar past deze combinatie wel? Het Christusbeeld overziet een immense stad waar prachtige stadions zijn gebouwd, maar ook wijken met armoede en criminaliteit heerst. Het Christusbeeld overziet een land waarvan de president wordt afgezet omdat ze verdacht wordt van corruptie. Past hert Christusbeeld daarbij?

Maar ook de apostel Paulus spreekt over zijn missionaire werk in beelden ontleend aan de sportieve strijd van een atleet in het stadion. Hij legt uit hoe hij zich traint en zich inzet om voor goud te gaan.

Wat kunnen wij daarvan leren als christenen in de 21se eeuw in ’s-Hertogenbosch?

Openingsgebed

Eeuwige , wij zijn hier samengekomen  als mensen die zich betrokken voelen bij wereldwijde Christelijke  geloofssgemeenschap . Wij zijn hier, ieder met onze eigen gevoelens en ervaringen.  Misschien met ervaringen van teleurstellingen en verlies, misschien met ervaringen die ons voldoening gaven en tevredenheid, omdat het goed was en succesvol. Samen zijn wij hier als uw kwetsbare gemeente, uw kerk, die meer lijkt te verliezen dan te winnen. Help ons o God, om ons open te stellen voor uw Woord, zodat het ons kracht geeft en bemoedigt, hoop geeft en nieuw vertrouwen. Kom door Uw Geest in onze harten spreek Heer, uw gemeente hoort. Amen.
Acclamatie za:  Hoe is uw naam – z0:  Wees genadig(Kyrie)

Eerste lezing uit de brieven: 1 Korinthiers 9:19-27
Hoewel ik van niemand afhankelijk ben, heb ik me toch de slaaf gemaakt van allen, om zo veel mogelijk mensen voor Christus* te winnen*. Bij de Joden leef ik als Jood om de Joden te winnen. Met hen die onder de wet staan, leef ik als aan de wet onderworpen – hoewel zelf niet gebonden aan de wet – om hen die onder de wet staan, te winnen.  Met de wettelozen werd ik als een wetteloze – hoewel niet zonder de wet van God en onderworpen aan de wet van Christus – om de wettelozen te winnen.  Met de zwakken ben ik zwak geworden om de zwakken te winnen. Ik ben alles wat je maar wilt om in elk geval een paar mensen te redden.  En ik* doe alles voor het evangelie om er ook zelf deel aan te krijgen.
U weet het: alle hardlopers in het stadion rennen om het hardst, maar slechts één wint er. Ren dan om te winnen! Atleten ontzeggen zich alles. Zij doen dat om een vergankelijke krans te winnen, wij doen het voor een onvergankelijke.  Ik loop dan ook niet zomaar wat, ik ben geen bokser die in de lucht slaat.  Ik hard mijzelf en houd mij onder strikte tucht om niet, na voor anderen gepredikt te hebben, zelf gediskwalificeerd te worden.

Antwoordzang:  zat:    Gij zijt voorbij gegaan| zon:  Hoe ver te gaan

Evangelielezing: Lucas 19: 41-42

Toen Hij, vlakbij gekomen, de stad zag liggen, barstte Hij om haar in tranen uit. Hij zei: ‘Zag u op deze dag maar de weg naar de vrede; maar die is verborgen voor uw ogen.

Acclamatie za: Maak uw woord tot een kracht – zo: Mij nabij ben jij. ( Tu es proche Toi, Seigneur)

Overdenking.
Gemeente van onze Heer Jezus Christus. Wij gaan voor goud. Dat horen wij onze atleten zeggen die zich met discipline en zware training hebben voorbereid op de grote wedstrijd. En als ze gewonnen hebben en het hoogste podium mogen betreden , de medaille omgehangen krijgen,de vlag gehesen wordt, en het volkslied klinkt, dan is daar de emotie, dan stromen de tranen van geluk. Maar wanneer een valpartij of een blessure of een tactische blunder een favoriete sporter kansloos maakt, dan stromen tranen van woede, spijt, verdriet. Alles voor niets. We hebben het allemaal kunnen zien.

Wat bedoelt Paulus, de apostel, als hij zichzelf vergelijkt met een atleet, die hard traint om het hoogste te behalen, dus goud. Hij zegt eigenlijk dat het hem zelf niet om winnen gaat, maar dat hij zelf mensen wil winnen. Mensen winnen voor Christus, dat is zijn doel. Wij spreken wel eens over ´zieltjes winnen, maar dat klinkt tamelijk verdacht en negatief, alsof je mensen wil overhalen om jouw club te versterken. Dat is niet wat Paulus wil. Hij wil mensen winnen om de liefde van God in Christus te aanvaarden, en deel uit te gaan maken van de wereldwijde geloofsgemeenschap die Jezus Christus wil navolgen in geloof, hoop en liefde. Paulus, die eerst Saulus heette en een fanatieke vervolger was van de Christenen, omdat hij meende dat juist Christus en zijn volgelingen de Torah niet zuiver uitlegden en praktiseerden, waardoor zij zich geroepen voelden om de christenen te vuur en te zwaard te bestrijden. Zo zien we Saulus als jonge man bij de steniging van Stefanus. Saulus pastte op de jassen van de stenengooiers. En dan bij Damascus klinkt die stem uit de hemel, Saul, Saul, waarom vervolg je mij. Saul wordt met blindheid geslagen, en gedwongen naar zichzelf te kijken en opnieuw te kijken en te luisteren naar Stefanus en zijn geloofsgetuigenis met betrekking tot de ultieme liefde van God voor mensen, wereldwijd.

Na een korte tijd van bezinning olv de oude Ananias als mentor, wordt Paulus om in sporttermen te spreken gekwalificeerd  voor het apostolaat. Zijn Joodse opvoeding bij Gamaliel in Jeruzalem, zijn kennis van de Griekse en Romeinse taal en cultuur, waarin hij als inwoner van Tarsus in Klein Azie  opgroeide, maakten hem tot een ideale kandidaat voor het apostolaat in de landen rond de Middellandse zee. Paulus gaat voor goud. Mensen winnen voor het goede nieuws, van Jezus, de gekruisigde en opgestane Heer. Mensen winnen voor leven met liefde voor God en mensen, vanuit het vertrouwen door God gekend te zijn.

Maar de praktijk is altijd weerbarstiger dan mooie woorden. Paulus komt heftige problemen tegen in de geloofsgemeenschap in Korinthe, die hij zelf gesticht heeft. Heftige discussies tussen christenen met een joodse achtergrond en gemeenteleden die waren opgegroeid in de Griekse en Romeinse cultuur. Er waren scherpe tegenstelling over de vraag in hoeverre joodse wetten nog gezaghebbend waren. Wat betekent het voor de omgang met elkaar, dat je je als Christen vrij mag voelen. Paulus maakt duidelijk dat hij het ziet als zijn opdracht om verbindend te werken door alle mensen serieus te nemen in hun opvattingen. Voor de joden was hij een Jood en voor de Grieken een Griek, niet om een allemansvriend te zijn door kameleongedrag, maar door hen de liefde van God in Christus uit te leggen, met begrip voor hun afkomst. Deze houding had Paulus niet van nature. Hij moest zichzelf daarin oefenen en dat was afzien. Echt luisteren naar anderen is een grote opgave voor mensen die heel veel te zeggen denken te hebben. Paulus deed zijn luisteroefeningen nauwgezet, omdat hij bang was zo vervuld te zijn van zijn eigen gelijk en zijn eigen belang, dat hij daardoor gediskwalificeerd zou  worden als apostel en buiten het Koninkrijk Gods zou komen te staan.

Wat betekenen deze lessen van Paulus voor ons vandaag in 2016. Ook wij aanvaarden de opdracht om de liefde van God die zichtbaar werd in Jezus Christus door te geven aan mensen om ons heen. Dat doen we niet door vrijblijvend binnen onze comfortzone van gelijkgestemden te blijven maar door met empathie en mededogen met kwetsbare mensen om te gaan en dus ook zelf kwetsbaar durven te zijn. Zo staan we samen onder dat immense beeld van Christus, dat ons oproept om zijn volgelingen te zijn door met geloof, hoop en liefde te leven, en met bewogenheid naar de mensen en de wereld te kijken zoals hij, Jezus die in tranen was toen Hij de stad Jeruzalem zag liggen. Inderdaad. Vaak is het om te huilen bij wat je ziet aan leed, In kranten en journaalbeelden.  Als je de ellende van kinderen in vluchtelingenkampen ziet, dan voelen we ons met elkaar verliezers van humaniteit van rechtvaardigheid. Maar opeens zie je weer dat immense Christusbeeld dat heel dichtbij komt in de foto van dat Syrische jongetje dat met tranen in zijn ogen kijkt naar zijn verwondingen. En we horen de stem van Jezus die zegt: Alles wat je voor dit kind gedaan hebt, heb je aan Mij gedaan. Dan voel je dat appèl om strijdbare verliezers te zijn  en misschien zelfs  een klein beetje winnaars, omdat je mensen gewonnen hebt voor hoopvol en liefdevol leven. In de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest. Amen.
Geloofslied za: De wijze woorden – zon: De wijze woorden en het groot vertoon

Tafel klaar maken  –  inzameling

Voorbeden
Wij danken U o God, voor uw Woord dat richting geeft aan ons leven, en waardoor u  mensen bemoedigd hebt in de strijd tegen kwade machten  in de wereld om ons heen en in ons zelf. Wij danken U voor de troost en bemoediging die wij van U ontvangen in kwade dagen van verdriet, teleurstelling, depressie en  woede om wat verkeerd ging in ons leven. Help ons daarom steeds weer de levensbron bij u te vinden.

 Laat onze woorden stijgen………

Wij bidden voor de wereld in nood. En wij brengen in het bijzonder de burgers  in de oorlogsgebieden van Syrie, voor uw aangezicht. O God zegen allen die zich inzetten als hulpverleners en vredestichters. Geef regeerders en bestuurders de wil en de wijsheid om een einde te maken aan het geweld opdat mensen in vrede kunnen leven.

 Laat onze woorden stijgen…….

Wij bidden voor de vrede onder de volkeren.  alle  ogen  waren –en zijn nog GERICHT op de SPORTERS in RIO de Jeneiro, waar telkens weer het beeld van christus  als een icoon in beeld gebracht wordt. geef dat de liefde van christus dan ook zichtbaar gemaakt wordt in verbroedering en verzustering van mensen over de hele wereld, Opdat wij het beeld van christus niet misbruiken omdat het onrecht in de wereld vloekt met de liefde van Christus.

Laat onze woorden stijgen………..

Wij bidden voor uw kerk in de wereld. Inspireer ons om de eenheid te zoeken in getuigenis en dienst van de liefde van christus. Zo bidden wij voor alle mensen die vanwege hun geloof vervolgd worden . O God, wees hen troostend nabij, en wijs ons de wegen waarlangs wij voor hen op kunnen komen en hen steun kunnen bieden. Zegen o God de dialoog-gesprekken tussen de verschillende godsdiensten in de wereld,  opdat wij samen uw liefde laten zien aan de wereld.

Zo bidden wij: Laat onze woorden stijgen………..

Wij bidden voor onze Geloofsgemeenschap  hier in ‘sa-Hertogenbosch, Maak ons trouw en moedig in de opdracht om een vierende, delende, dienende en lerende gemeenschap te zijn. Help ons in de pastorale taak om naar elkaar om te zien. Zo bidden wij voor de zieken onder ons. Ontferm U over hen. Voor allen die rouw dragen bidden wij U, geef hen troost en kracht.

Help ons in de diaconale taak om te helpen waar geen helper is..

Laat onze woorden stijgen……

Tafelgebed
In de geest van jouw Liefde  zijn wij hier samen, als vrienden aan èèn tafel,
om Jou te danken voor alles wat groeit en bloeit, voor de wereld waarop wij wonen,
dat Jij een moeder en vader wilt zijn, voor grote en kleine mensen, dat Jij ons roept om goed te zijn,
om brood te delen met elkaar, dat jij ons samen brengt, tot verbondenheid met iedereen.

Wij danken Jou voor Jezus van Nazareth, mens onder mensen, in wie Jij zichtbaar werd,
als die nabije Ander, als vriend begaan met ons,als broeder uit één familie, verbonden en betrokken met ieder die op zijn pad kwam.

Zo ging hij ons voor, op weg naar vrede en geluk, door blinden een gezicht te geven, door onderdrukten op te tillen, door stommen een stem te geven, door verlamden op de been te zetten, door doden te laten leven.

Zo vroeg Hij ons te doen wat hij heeft gedaan: het leven te delen, in vriendschap met elkaar.

Daarom zijn wij hier bijeen, zoals die laatste avond
Terwijl Hij dankte voor de gaven, brak Hij het brood
en deelde het uit aan zijn vrienden en zei:
Dit is mijn lichaam dit ben ikzelf voor jullie gebroken.

Doe wat ik heb gedaandeel met elkaar vreugde en verdriet de lucht, het water en het land
en alles  wat de aarde je te bieden he­eft.

Daags daarna is Jezus gestorven maar niet voorgoed.
Telkens  als wij samenzijn, als vrienden aan èèn tafel,
ontmoeten wij Jezus, in het delen van brood en wijn,
voelen we ons door Hem en met Hem verbonden,
herkennen we Hem in elkaar.

Zo houden wij zijn geest levend, zo kunnen wij leven in zijn geest. Zo nemen we elkaar bij de hand, zoals Hij ons bij de hand neemt, en zingen samen:

Verbonden met elkaar en met Hem,bidden we samen het gebed dat Jezus ons gegeven heeft:

ONZE VADER

Vredeswens
Vredeslied za:
maak mij tot een beding van uw vrede – Zo: Vrede zij U van God in de hemel

Iedereen wordt van harte uitgenodigd aan de tafel van brood en wijn

Communielied za: Eet en drinkt van brood en wijn.| Zo: Deep peace

Mededelingen

Slotgedachte
Het Beeld van Christus voor gouden winnaars of strijdbare verliezers? De grondlegger van de Olympische Spelen gaf ons als regel mee: Deelnemen is belangrijker dan winnen. Met alle aandacht voor de winnaars lijkt dat een vergeten regel. Gelukkig werden er ook dit keer atleten toegelaten die de vluchtelingenstatus hadden, dus niet voor een land konden uitkomen . Zij werden uitgenodigd om deel te nemen als lid van een ploeg vluchtelingen. Dat ontroerde mij. Inderdaad was voor hen deelnemen belangrijker dan winnen. Daarin werd iets zichtbaar van het doel van de Olympische Spelen: verbroedering en verzustering van de volken, in een wereld waarin ieder mens telt en ieder mens tot zijn recht komt. Dat verlangen past bij dat immense beeld van Christus. Laten wij Hem voor ogen houden.

Zegenwens

Slotlied  za: In dit vlakke avondland – Zo: Uit staat en stand en woorden weggevlucht

Nog geen reacties

Reactie plaatsen