En wie ben ik volgens jullie?

SAN SALVATORGEMEENSCHAP
DATUM  19 februari 2023 |  Theo Hofland – THEMA: Maskerade
‘En wie ben ik volgens jullie?’
lector Fiet Freeburg| Melodiek o.l.v. Marcel van der Maeden
Piano Coby Wagemans | Fluit Maria Werner

 

Openingslied: Hier gaan we zingend de wereld te buiten

Welkom
Alaaf! Oh, sorry dat mag je blijkbaar in den Bosch niet roepen. Dus dat draai ik terug: Faala! T’is carnavalszondag en het thema van vandaag is Maskerade, met als ondertitel de vraag die Jezus vandaag stelt aan zijn leerlingen: ‘En wie ben ik volgens jullie?’  Nou zou je vandaag, omdat het carnaval is, kunnen denken dat Jezus verkleed is en dat zijn leerlingen moeten raden wie hij voorstelt. Zeg maar op z’n Brabants gezegd: Dèt ie een mooi ‘Pekske’ aan hé, natuurlijk door Maria genaaid, want ik kan mij niet voorstellen dat de Romeinen een feestartikelen winkel hadden met verschillende ‘pekskes’, daar waren het de jongens niet naar. Maar effe serieus. Is dat nou niet een rare vraag van Jezus aan zijn leerlingen met wie hij toch al jaren optrekt? Zouden ze dat ondertussen al niet moeten weten? ‘En wie ben ik volgens jullie?’ En dan schiet onwillekeurig het beeld in mijn hoofd van een masker. Masker op, masker af. Wie ben ik volgens jullie?  Niet zo’n rare vraag met carnaval? Want wie ben je nu werkelijk? Heb je je masker op, of heb je je masker af? Specifiek met carnaval mogen we ons wel eens lachend afvragen wie er onder die luidruchtig en lalende ‘masked singer’ zit en trouwens niet alleen met carnaval. Want geldt heel ons leven niet: ‘Ken je mij? Wie ken je dan?’ Weet jij mij beter dan ik’. Laten we daar vandaag bij stil staan en laten we dat doen in de ruimte van de Eeuwige. Hij of zij die we mogen noemen:  Moeder/Vader, Zoon en H.Geest.

Stilte

Gebed
Gij Eeuwige, moeder, vader, kind in ons.
De moeilijkste opgave die Gij ons hebt meegegeven
is mens te zijn naar het beeld van uw Zoon, terwijl mens zijn alleen al moeilijk genoeg is.
Wij vragen u reik ons de helpende hand als we struikelen
in de worsteling om te worden wie we werkelijk zijn.
Keer dan uw aangezicht naar ons. Amen

Lied:  Keer u om naar ons toe

Stilte

De eerste lezing is in Audio vorm: Lied: Ken je mij: van Huub Oosterhuis gezongen door Trijntje Oosterhuis

Stilte

Evangelie: Mt 16, 13 -17
In die tijd kwamen Jezus en de leerlingen in de omgeving van Caesarea Filippi. Jezus vroeg aan de leerlingen: ‘Wat zeggen de mensen over mij, de Mensenzoon?’ De leerlingen antwoordden: ‘Sommige mensen zeggen dat u Johannes de Doper bent. Anderen zeggen dat u Elia bent. Weer anderen zeggen dat u Jeremia bent, of een andere profeet van vroeger. Toen zei Jezus: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ Simon Petrus antwoordde: ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God.’ Jezus zei tegen hem: ‘Dat heb je niet gehoord van een mens, maar van mijn Vader in de hemel. Daarom ben je een gelukkig mens, Simon, zoon van Jona!

Overweging
En wie zeggen jullie dat ik ben? Een interessante vraag, maar een waarvan we met zekerheid kunnen zeggen dat hij niet door Jezus gesteld is. Zoals alle evangelisten schrijft Matteüs voor zijn eigen gemeenschap. Een gemeenschap die na de dood van Jezus veel vragen heeft over die Jezus. Wie was hij nu eigenlijk? Matteüs geeft in het evangelie zelf al enige van die antwoorden: Johannes de Doper, Elia,  Jeremia of een andere profeet van vroeger. Begrijpelijk, Israëls  geschiedenis zit immers vol met grote namen. Jezus zal daar dus wel ergens bij horen. Aan deze verwarring wil Matteüs een einde maken. En hij laat Petrus, toen waarschijnlijk al een vooraanstaand figuur, geheel volgens de heilsverwachting van de Joden zeggen: ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God.’ Petrus blij, 10 punten, maar de blijdschap verdwijnt als Jezus zegt: ‘dat heb je niet van jezelf,  dat heeft mijn Vader jouw ingegeven. Lekker voor Petrus zijn zelfvertrouwen.Over de eeuwen heen richt die vraag van Matteüs zich ook tot ons vandaag. Want wat vinden wij van die Jezus? Wie zeggen wij dat hij is? Vraagt Hij ons indirect ook niet: ‘Ken je mij’ en ‘wie ken je dan?’ Zien wij hem als mens van vlees en bloed of zoals Petrus, als de zoon van God. Nou, wij vinden God al moeilijk genoeg en dan komt er ook nog eens zijn zoon bij. En als we bidden tot wie bidden we dan? Tot God of Jezus? Vinden we ook al lastig. In het evangelie vergelijken de leerlingen Jezus met grote namen uit de Joodse geschiedenis. In onze tijd heeft Huub Oosterhuis een tekst geschreven getiteld: ‘29 namen van Jezus van Nazareth’. Schitterend op muziek gezet door Antoine Oomen. 29 schijnbaar willekeurige namen: ‘Naaste. Vreemde. Jood. Zaad. Boom aan de bron. Bruidegom. Weg’. Het hadden er net zo goed 129 kunnen zijn. Wij kneden die Jezus als mens het liefst naar onze eigen behoefte.  En wie zeggen jullie dat ik ben? Wie ben ik dan? Zoveel is er in al die eeuwen eigenlijk niet veranderd. Misschien is Jezus in zijn mens-zijn nog wel veel meer een mysterie dan in zijn God zijn. In zijn mens-zijn kunnen we tenminste met hem omgaan. Kunnen we er beelden, etiketjes opplakken en zeggen: ‘nu ben je van mij’. En weg is het Mysterie. ‘Droom van een mens. Deur open. Hoeksteen. Sleutel. Leeuw van Juda. Lam. Gerechte’. We vinden altijd wel een naam bij wie we ons thuis voelen.En doen we datzelfde ook niet met mensen, met onze naasten, met onze geliefden? Maken wij elkaar niet tot beeldspraak van iemand die aardig is, omdat we zo beter met elkaar kunnen omgaan? Zoals we Jezus een masker hebben opgezet, zo zetten wij dat ook onze medemens op. Het leven is tenslotte een schouwtoneel en iedereen speelt zijn rol en krijgt zijn deel. Maar wie ken je dan? De maskerade van het leven. Veel hoeven we daarvoor niet te doen, de hokjes zijn er immers al. En weet u wat nou juist het mooie van carnaval is, dat die hokjes er even niet zijn. Vroeger liep iedereen in een boeren-kiel om de gelijkheid aan te geven. Nu zit de gelijkheid in het plezier, de gekkigheid, het genieten dat we even los mogen. Drie dagen een gekkenhuis, maar dan wel met mooie gekken. Hoewel ik nu wel eens denk dat het echte gekkenhuis zich afspeelt buiten die drie dagen. Vroeger toen je nog kon zitten in een café met carnaval, wel een groot café dan, ging ik wel eens beschouwend aan de zijkant zitten en keek ik naar al die hossende en feestvierende mensen. En dan zag ik de slager voorbij komen, de politieagent, de belastingambtenaar, mijn leraren, allemaal in uitgelaten stemming. En dan dacht ik: ‘Goh, zo zien er dus in het echt uit, zonder dat masker van die rol’. En dat gaat de komende drie dagen weer gebeuren. Het schouwtoneel zal overspoeld worden door mooie gekken. En weet u wat die gekken zo mooi maakt: ze zijn ontmaskerd, ze zijn vrij. Ze vinden weer even zichzelf en de ander vindt hen en wellicht dat ze elkaar dan weer beter verstaan, als voedsel voor de rest van het jaar. Dus laat jezelf de komende dagen maar eens flink ‘omerrumen’, dat hebben we echt gemist in al die Corona jaren. En laat dat ‘ken je mij?’ maar even zitten, daar kom je snel genoeg achter. Maar bovenal ontmasker elkaar, maak elkaar mooi, want soms weet jij mij inderdaad beter dan ik. Maar dat wist ik al langer, langer dan drie dagen.

Lied: Delf mijn gezicht op

Collecte en pianospel Coby: Ken je mij

Voorbeden

Lied Blijf met uw genade bij ons
Bidden wij voor iedereen die zich, met of zonder masker, niet geaccepteerd weet, die kennelijk niet mogen zijn zoals ze zijn en zich afgeschreven voelen. Voor mensen die worstelen met psychisch problematiek. Dat er altijd mensen mogen zijn die voor hen opstaan en die het voor hen opnemen.
Bidden wij voor de armen van geest, voor hen die treuren, voor de zachtmoedigen, voor de barmhartigen, voor de mensen die zuiver zijn van hart. Zij die de kern vormen van het goede in onze wereld. Dat zij niet platgewalst worden door de hardheid en afstandelijkheid van onze huidige maatschappij, maar dat hun zachte kracht gehoord mag worden.
Bidden wij voor de Oekraïne, een land dat nu al bijna één jaar gebukt gaat onder een onzinnige oorlog. Voor de mensen daar, dat zij in alle ellende de hoop niet mogen verliezen, dat ze de kracht vinden om te overleven. Bidden wij tevens voor de EU en alle landen die zich aan de kant van de Oekraïne hebben geschaard, dat ze standvastig mogen blijven in hun steun. En laten we in al dat oorlogsgeweld ook niet de mensen vergeten die getroffen zijn door de aardbevingen in Turkije en Syrië. Dat ze niet vergeten mogen worden.
Bidden wij voor de intenties die opgetekend zijn in ons boek en in het bijzonder voor die mensen die niet meer onder ons zijn. Vandaag noemen we met name …
En laten we vandaag ook niet de mensen vergeten die wij lief hebben gehad, die voor  ons een voorbeeld waren, die ons op zoveel verschillende manieren hebben geïnspireerd. Dat ze mogen rusten in de adem van de God die liefde is.

Lied Blijf met uw genade bij ons.

Stilte

Tafelgebed
Gij, Eeuwige, die in de stilte soms wanhopig naar ons zoekt, zoals wij naar u zoeken. Met ons hoofd vol met woorden en gedachten zijn wij zoekende in tastende woorden en peilloze stilte. Zo staan wij  in de lange rij van al die mensen die ons zijn voorgegaan en die op u hun hoop hebben gericht. Immers wij weten dat Gij een God van mensen zijt. Dat is ons voorgeleefd in Jezus uw Zoon, wiens weg wij willen volgen. Omdat wij weten dat Zijn weg leidt tot een maatschappij waar vrede en gerechtigheid hand in hand gaan en waar het goed leven is voor iedereen.
Geïnspireerd door deze boodschap komen wij hier samen en doen datgene wat hij deed op die laatste avond toen hij het brood in zijn handen nam het brak ( ) en zei:
‘Dit is het brood dat gebroken moet worden als voedsel voor velen. Denk daarbij aan de velen wier leven gebroken is vanwege mij’.
´En zo nam Hij ook de beker en zei: ‘Deze beker staat symbool voor het bloed dat overal in deze wereld vergoten wordt om anderen te laten leven. Als ultiem offer voor bevrijding en vrede en hoop op een betere wereld’.
In deze overwinning van brood en wijn en de Geest die ons daarin gegeven wordt, willen we bidden met de woorden die Jezus ons zelf gegeven heeft. Onze Vader

Vredeswens

Daar waar vriendschap is en liefde, daar is God in ons midden, daar leven mensen in vrede met elkaar. Bidden wij dat wij zulke mensen zijn, die de weg van vrede gaan en laten we dat zien door elkaar vrede toe te wensen.

Lied Dona nobis pacem 

Communielied: Als daar muziek voor is

Slotgedachte  – Een Joodse vertelling van Martin Buber
En rabbi Sussja sprak: In de komende wereld zal niemand mij vragen: ‘Waarom ben je Mozes niet geweest? Waarom was je geen Abraham, of geen David? Waarom was je geen profeet Elia?’ Niemand zal mij dat dan vragen. Ze zullen mij maar één vraag stellen en deze luidt: ‘Sussja, waarom ben je Sussja niet geweest?’

Zegen
Ga nu allemaal naar huis, laat je ontmaskeren, trek je kiel aan of een ander ‘pekske’, of trek de deur achter je dicht, oordoppen in en drie dagen niet buiten, of neem de auto en vlucht zo ver weg als je maar kan naar rustiger oorden,
maar weet dat we allemaal op onze eigen manier, Gods volk onderweg zijn, hoe we ook wandelen of handelen en dat we mogen rusten in de palm van zijn hand, Hem of Haar die we bij naam noemen,
Moeder/Vader, Zoon en H. Geest.

Mededelingen


Slotlied: Ooit

1 reactie

  1. Ton en Fiet Vreeburg

    zo 19th feb 2023 at 22:26

    De woorden bij het breken van het brood en bij het nemen van de beker ontroerden….zo mooi en waar…en hoopvol! Juist nu en in deze viering van Maskerade!
    Dank je wel, Theo!

    Beantwoorden

Reactie plaatsen