Oecumenische viering


17 januari 2021

Voorgangers Ds. Erica Scheenstra & Franneke Hoeks
Lector: Mart van de Veeweij

Livestream te volgen via https://kerkdienstgemist.nl/stations/1175-Protestantse-Gemeente-s-Hertogenbosch/events/live

Lied Bless the Lord my soul (vertaling: Prijs de Heer, mijn ziel en prijs zijn heil’ge naam. Prijs de Heer mijn ziel, die mij het leven geeft. Psalm 103, 1-4)


Woord van welkom
De genade van de Heer Jezus Christus,de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen (2 Korintiërs 13 vers 13).
Allen En ook met u.
Lieve mensen, broers en zussen in Christus, de Week van Gebed voor Eenheid van Christenen is dit jaar voorbereid door de zusters van de klooster­ gemeenschap van Grandchamp in Zwitserland. Zij kozen als thema: ‘Blijf in mijn liefde en je zult veel vrucht dragen’.
Gods grote verlangen is verwoord door Jezus: dat wij tot hem komen en in hem blijven. Onvermoeibaar wacht Hij op ons. Hij hoopt dat wij, één met hem in liefde, vruchten zullen dragen die leven brengen. Maar omdat ‘de anderen’ vaak zo anders zijn, kunnen we geneigd zijn ons terug te trekken In onszelf en alleen te zien wat ons scheidt. Laten we dan luisteren naar hoe Christus ons oproept in zijn liefde te blijven en daardoor veel vrucht te dragen.
De zusters hebben een klooster waarin gebed en stilte de toon aangeven. Vandaag gaan wij hen daarin volgen. En vele christenen doen dat overal ter wereld op dit moment ook. Wij zijn in dat gebed en in de stilte met elkaar verbonden. De drie gebedsrondes die nu volgen, zijn eigenlijk 3 cirkels. De eerste wake gaat over onszelf. De tweede over onze omgeving. De derde over de wereld. Telkens geven we aandacht aan de oproep van Jezus. Eerst richten we ons op zijn liefde, op hem die de bron van ons leven Is. Daarmee begint de weg naar eenheid: onze eigen intieme relatie met God. In zijn liefde blijven versterkt het verlangen om te zoeken naar eenheid en verzoening met anderen. God opent ons naar wie anders zijn dan wij. Dit is een belangrijke vrucht, een gave om de verdeeldheid tussen ons en in de wereld te helen.
Laten wij in vrede bidden: Heer van de wijngaard, die vol liefde voor ons zorgt, U roept ons op om de schoonheid te zien van elke rank die aan de wijnstok groeit: de schoonheid in ieder mens.
Toch kunnen de verschillen in anderen ons bang maken; dan trekken wij ons terug, laten wij ons vertrouwen op U los, en worden wij vijandig. Kom, en richt ons hart weer op U. Laat ons leven uit uw grote vertrouwen in ons, zodat wij samen kunnen zijn en uw naam prijzen.

Lofprijzing

Laudate omnes gentes
Wij zingen uw lof midden in de wereld, onder alle volken
Wij zingen uw lof midden in uw schepping, onder al uw schepselen
Wij zingen uw lof te midden van lijden en tranen
Wij zingen uw lof te midden van wat beloofd is en wat bereikt is.
Laudate omnes gentes
Wij zingen uw lof op plaatsen van conflict en misverstand
Wij zingen uw lof op plaatsen van ontmoeting en verzoening
Wij zingen uw lof te midden van kloven en verdeeldheid
Wij zingen uw lof te midden van leven en dood,
Waar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde worden geboren.
Laudate omnes gentes

Eerste Wake | In Christus blijven: De eenheid van de hele persoon

Psalm 103, 1- 2 
Ik dank de Eeuwige,
ik dank de heilige Naam
vanuit het diepst van mijn hart.
Ik dank hem voor alles wat hij heeft gedaan,
nooit zal ik dat vergeten.

Johannes 15, 1-17
Jezus zei tegen zijn leerlingen: ‘Ik ben de stam van Gods druivenplant, en jullie zijn de takken. God zelf is de tuinman. Hij haalt de takken weg waar niets aan groeit. En de takken waaraan druiven groeien, maakt hij kort. Want dan komen er in het volgende jaar nog meer druiven aan.
Jullie lijken op de goede takken die kort gemaakt zijn. Want door mijn woorden is het slechte uit jullie weggehaald, en zijn jullie rein geworden. Jullie moeten met mij verbonden blijven, en ik met jullie. Want alleen dan kunnen jullie op een goede manier leven. Net zoals er alleen druiven groeien aan takken die aan de stam vastzitten. Aan losse takken kunnen geen druiven groeien.
Ik ben de stam van de druivenplant en jullie zijn de takken. Als jullie met mij verbonden blijven en ik met jullie, dan zul je veel goeds kunnen doen. Maar zonder mij kun je niets. Als je niet met mij verbonden blijft, loopt het slecht met je af. Dan lijk je op een tak die van de stam af gehaald is. Zo’n tak verdort, en hij wordt opgeruimd en in het vuur gegooid.
Jullie moeten dus met mij verbonden blijven, en naar mijn woorden luisteren. Dan zal alles wat je vraagt, gebeuren. Jullie zullen dan, als leerlingen van mij, veel goede dingen doen. Zo maken jullie de hemelse macht van mijn Vader zichtbaar.
Ik houd van jullie, net zoals de Vader van mij houdt. Doe wat ik van je vraag. Want dan blijft mijn liefde je leiden. Ook ik heb altijd gedaan wat de Vader van mij gevraagd heeft. En zijn liefde heeft mij altijd geleid. Ik vertel jullie al deze dingen, omdat ik wil dat jullie dezelfde vreugde voelen als ik. Ik wil dat jullie vreugde volmaakt is. Ik geef jullie deze regel: Houd van elkaar, net zoals ik van jullie houd. Het grootste bewijs van liefde is dat iemand wil sterven voor zijn vrienden.
Jullie zijn mijn vrienden als jullie doen wat ik van je vraag. Ik noem jullie niet langer dienaren, ik noem jullie vrienden. Want dienaren weten niet alles van hun heer. Maar aan jullie heb ik alles bekendgemaakt wat ik van mijn Vader gehoord heb.
Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik heb jullie uitgekozen. En ik geef jullie de opdracht om de wereld in te gaan. Doe goede dingen, en blijf dat doen. De Vader zal jullie alles geven wat je hem vraagt, omdat jullie bij mij horen. Dit vraag ik van jullie: houd van elkaar.

Lied Ubi caritas

Korte stilte

Gebeden 

God van liefde, help ons in te gaan op uw uitnodiging en te groeien in een leven dat voller en completer wordt.
God van vriendschap, leer ons met de blik van vriendschap kijken naar anderen, opdat we elkaar accepteren zoals we zijn.

Lied 368 c – acclamatie: Doe lichten over ons uw aangezichtGod die bijeenbrengt, maak dat uw geest blijft waaien in onze afzonderlijke kerken en gemeenschappen. Geef dat we samen in vreugde mogen vieren wie u bent.
God van de ene wijngaard, geef dat we uw liefde mogen weerspiegelen, de weg naar elkaar vinden, spanning wegnemen en rivaliteit overbruggen.

Lied 368 c

verhaal voor de kinderen | voor de jongeren

Eerste handeling – Samen stil zijn
Vaak zien we bidden als iets dat we doen, een activiteit van onszelf. Maar nu worden we uitgenodigd om van binnen stil te worden, ons af te keren van alle lawaai, van de zorgen in ons leven en onze gedachten los te laten. In deze stilte zal God aan het werk gaan. Wij hoeven alleen maar in Gods liefde te blijven, te rusten in hem.

Klankschaal

5 minuten stilte

Klankschaal

Lied:  Innerlijk licht O Jezus Messias  Taize  (melodie van Jésus le
Christ, lumière interièure)

Tweede wake | De zichtbare eenheid van christenen

Psalm 85, 11-12 
Want de Heer heeft zijn volk lief,
hij blijft trouw.
Hij zorgt dat alles goed is,
hij brengt vrede.
Dan zal iedereen trouw zijn aan de Heer,
en hij zal zorgen voor recht.

1 Korintiers 1, 10-13a 
Vrienden, luister naar wat ik van jullie vraag. Jullie moeten samen een volmaakte eenheid vormen. Dat is wat onze Heer Jezus Christus wil. Vorm geen aparte groepen, en zeg niet allemaal iets anders over het geloof. Ik heb gehoord dat jullie ruzie hebben met elkaar. Dat hebben de mensen die bij Chloë wonen, mij verteld. Sommigen van jullie zeggen: ‘Ik hoor bij de groep van Paulus.’ Anderen zeggen: ‘Ik hoor bij de groep van Apollos.’ Weer anderen zeggen: ‘Ik hoor bij de groep van Petrus.’ En dan zijn er ook nog mensen die zeggen: ‘Ik hoor bij de groep van Christus.’ Heeft iedere groep soms zijn eigen redder? Nee, er is maar één redder: Christus!

Lied : Christe, lux mundi (vertaling: Licht van de wereld, wie U volgt op Uw weg, die heeft het licht van leven, levenslicht)

Smeekbede om vergeving
Heilige Geest U schept de kerk op alle plaatsen. Kom en fluister ons het gebed in het Jezus op de vooravond van zijn lijden tot zijn Vader richtte; ‘dat zij allen één zijn… opdat de wereld zal geloven’.

Lied 301 a Kyrie e eison
Jezus, Rabbi, Vredebode, ontsteek in ons het vuur van uw liefde, zodat alle verdenking, minachting en misverstanden in de kerk mogen ophouden. Laat de muren die ons scheiden vallen.

Lied 301a
Heilige Geest, trooster van alle mensen, stel ons hart open voor vergeving en verzoening en breng ons terug van onze dwaalwegen.

Lied 301 a
Jezus, vriend der vrienden, zachtmoedig en nederig van hart, maar ons arm van geest, zodat we uw onverwachte genade kunnen verwelkomen.

Lied 301 a
Heilige Geest, laat alle mannen en vrouwen en kinderen die vervolgd worden om hun trouw aan het evangelie nooit in de steek. Geef hen kracht en moed en ondersteun wie hen helpen.

Lied 301a
Tweede handeling| een teken van vrede delen met elkaar
De heer roept ons op om onderling één te zijn.
Hij geeft ons zijn vrede en nodigt ons uit die te delen.
Laten wij een teken van zijn vrede uitwisselen met elkaar.

Vredeswens vanaf de plaats

Lied: Donna nobis pacem cordium (vertaling: Geef ons vrede van het hart)

Derde wake | De eenheid van alle mensen en heel de schepping

Psalm  96, 11-13

Wees vrolijk, hemel en aarde.
Zee en alles wat daar leeft, laat je horen.
Velden en alles wat daar groeit, wees blij.
Juich, bomen in het bos!
Juich voor de Eeuwige, want hij komt,
hij komt als rechter van de aarde.
Hij zal eerlijk rechtspreken over alle volken,
Zijn oordeel is betrouwbaar

Openbaring 7, 9-12 
Daarna zag ik een grote groep mensen uit de hele wereld, van alle volken en talen. Het waren zo veel mensen dat niemand ze kon tellen. Allemaal hadden ze witte kleren aan en hielden ze palmtakken in hun handen. Samen stonden ze voor de troon van God en voor het lam. Ze riepen: ‘De redding komt van onze God, die op zijn troon zit, en van het lam.’ Rondom de troon van God stonden alle engelen. Samen met de 24 leiders van het volk en de vier dieren knielden ze voor God. En ze eerden hem met de woorden: ‘Amen! God verdient alle wijsheid, dank en eer, macht en kracht, altijd en overal!’

Korte overweging & Korte stilte

Voorbeden

God van leven, u heeft ieder mens geschapen naar uw beeld en gelijkenis. Wij danken u voor de veelkleurigheid van culturen, geloofsuitingen en tradities. Schenk ons de moed om altijd op te staan tegen onrecht en haat op grond van ras, achtergrond, geslacht, geaardheid en religie. Overwin in ons de angst voor mensen die anders zijn dan wij.
Allen
God van vrede, God van liefde, in u vinden wij hoop

Barmhartige God, u heeft ons in Jezus laten zien dat wij één zijn in U. Leer ons om vanuit deze eenheid in de wereld te leven, zodat het mogelijk is dat gelovigen met verschillende achtergronden, in verschillende landen naar elkaar kunnen luisteren en in vrede zullen leven.

Allen God van vrede, God van liefde, in u vinden wij hoop
Jezus, U kwam in de wereld en deelde in alles ons menszijn. U kent de moeiten van het leven en de mensen die op zoveel verschillende manieren lijden. Zeker nu in deze bizarre tijd van de coronapandemie. Beweeg ons door uw geest van ontferming, sterk ons in het volhouden en maak ons tot mensen die zorg hebben voor wat kwetsbaar is.

Allen God van vrede, God van liefde, in u vinden wij hoop
Heilige Geest, u hoort de woede van uw gewonde schepping en de kreet van allen die lijden onder de klimaatverandering. Leid ons naar een nieuwe manier van leven, opdat wij als deel van uw schepping leren leven in harmonie met alles wat u geschapen heeft.
Allen God van vrede, God van liefde, in u vinden wij hoop

Derde handeling | naar de kern bewegen …. en naar de wereld.
Wij zijn geroepen om Gods genezende en verzoenende liefde uit te dragen. Dit werk kan alleen maar vruchtbaar zijn als wij in God blijven, als ranken van de ware wijnstok Jezus Christus. Hoe meer wij tot God naderen, hoe dichter wij tot elkaar zullen komen.
Probeer je voor te stellen dat er een cirkel op de grond is getekend en dat deze cirkel de wereld is. Het middelpunt (de kaars) symboliseert God en de paden naar dit middelpunt zijn de verschillende manieren waarop mensen leven. Wanneer mensen die leven in deze wereld ernaar verlangen om dichter bij God te komen, dan lopen zij richting het middelpunt.
Hoe meer mensen zich naar de kern bewegen, naar God, hoe dichter ze bij elkaar komen. En hoe dichter ze bij elkaar komen….
… hoe dichter ze bij God komen.
Aanwezigen lopen naar het midden, steken ieder een kaarsje aan op de tafel. We maken zo een kring van licht.

Onze Vader
Lied Tu sei sorgente viva (vertaling: U bent de bron van leven, u bent liefde, vuur en het licht. Kom tot ons Geest van liefde. Kom tot ons Geest van liefde.

Zegen

Wees eensgezind, opdat de wereld zal geloven. Blijf in zijn liefde, ga de wereld in en draag de vruchten van zijn liefde uit.
Moge de God van hoop ons vervullen met alle vreugde en vrede van het geloof. Zodat wij overvloedig mogen zijn in de hoop, door de kracht van de heilige Geest. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Slotlied Met hart en ziel



Nog geen reacties

Reactie plaatsen